Vint anys de primatologia amb la Fundació Mona

01/04/2021

La Fundació Mona, el centre de recuperació de primats situat a Riudellots de La Selva, compleix vint anys d’història i de treball pel benestar i la conservació d’aquests animals. Nascuda l’any 2001 amb l’objectiu de protegir els primats i mantenir-los en un espai de benestar i seguretat, la Fundació Mona compta amb la col·laboració de la Fundació Lluís Coromina, que hi participa puntualment amb accions diverses, com per exemple l’exposició La Mona Mona que va tenir lloc a l’Espai Eat Art l’any 2019.

Durant aquests vint anys, el centre de recuperació ha esdevingut un dels principals motors de formació de primatòlegs del país. Gràcies al conveni amb la Fundació Universitat de Girona, la Fundació Mona situa la capital gironina en el mapa formatiu europeu i ofereix l’únic Màster de Primatologia de tot l’Estat espanyol, d’on han sortit diversos professionals de la primatologia que actualment treballen i col·laboren amb diversos projectes a Europa, Àfrica i Àsia.

La fundació també ofereix visibilitat a la situació de vulnerabilitat d’algunes espècies de primats, moltes de les quals han estat explotades en el món de l’espectacle o són víctimes del tràfic il·legal de mascotes exòtiques. Tota aquesta visibilització, juntament amb la tasca educativa del centre de rescat o les aparicions a mitjans internacionals com el National Geographic, han permès dur a terme un canvi de consciència i percepció de la societat respecte a aquests animals i el seu benestar.

Fundació Mona

El Centre de Rescat i Rehabilitació de la Fundació Mona (Riudellots de la Selva) és un espai on ximpanzés i macacos es recuperen del maltractament que han patit  en el món de l’espectacle o en l’àmbit privat, com a mascotes exòtiques. Molts d’aquests primats han viscut llargs anys en absoluta solitud i terribles condicions, i el centre de rehabilitació proporciona una excel·lent llar per a aquests animals rescatats, on es recuperen vivint en família, en un entorn natural, i on tenen una segona oportunitat per tenir una vida més digna i lliure de patiment.