Història

La Fundació Lluís Coromina, constituïda per l’empresari Lluís Coromina Isern l’any 2007, desenvolupa activitats en l’àmbit de les arts, de l’atenció a les persones i de la preservació de la natura i els animals i de l’entorn paisatgístic.

La Fundació té tres seus: Espai Eat Art i El Puntal – laboratori de les arts a Banyoles i el centre d’acollida temporal d’animals La Perpinyana a Porqueres.

La primera d’elles està especialitzada en temes d’art i alimentació des d’una vessant multidisciplinar. Autors com els germans Roca, Ferran Adrià, Andreu Carulla, Rosalía Banet o Francesc Guillamet han exposat a l’espai.

El Puntal es constitueix com el laboratori creatiu on hi ha allotjada la productora cinematogràfica Andergraun –Albert Serra–, les teatrals Cor de Teatre i Eironeia –Joan Solana–, la productora Alter Sinergies –organitzadora del Festival de la veu de Banyoles (a)phònica- així com projectes d’art especial amb la col·laboració de la Fundació Mas Casadevall i  Fundació Estany. També acull estades literàries conjuntament amb l’editorial Alfabia i té allotjada i difon els fons d’art de Lluís Vilà, Rafael Marquina i Carles Fontserè. El centre d’acollida animal la Perpinyana disposa de la col·laboració de la Fundació Mona i Associació Faada.

La direcció de la fundació va a càrrec de Ricard Planas, gestor cultural i editor de bonart cultural.

ESPAI EAT ART

El mes d’octubre 2010 i durant les festes de Sant Martirià de Banyoles es va inaugurar la nova etapa de l’Espai Eat Art  i que, fins al moment, coneixíem amb el nom de l’Espai d’Art Contemporani Lluís Vilà i, encara més anteriorment, com a galeria Cort. Un canvi de nom, de funcionament i de línia que vol ser un centre de referència sobre el concepte artístic d’Eat Art -art del menjar– i del qual l’artista banyolí en fou un dels màxim exponents a nivell català. L’espai fa alhora una doble funció, per una banda de centre cultural i, per altra part, de galeria d’art.

Amb aquesta nova filosofia s’estan aglutinant les màximes sinergies possibles, tant amb els agents de Banyoles i comarques, com amb la resta d’agents a nivel nacional i internacional. En aquest sentit, l’espai no només vol treballar amb el món de l’art sinó amb la resta de teixit social, donant suport i rebent-lo, amb les activitats que treballin sota aquests paràmetres. Per tant, la col.laboració serà un dels fonaments d’aquesta iniciativa i comptem amb la teva col·laboració.

La primera pedra d’aquest projecte va ser l’exposició Absolut II o el pa com a referència, amb algunes de les peces més representatives de les darreres creacions de Lluís Vilà. Amb motiu de la mostra la fleca Can Japet va treballar per fabricar i exposar els pan-escultures realitzats per l’autor abans del seu traspàs, seguint amb els nous paràmatres del centre.

EL PUNTAL

ESPAI LLUÍS VILÀ, ubicat en els baixos d’El Puntal -laboratori de les arts-, de la Fundació Lluís Coromina es va inaugurar el maig del 2011 a la ciutat de Banyoles i, ara, el 2013 es museitza. És un lloc de trobada, de reflexió, d’art, de coneixement, de venda, de mecenatge, d’intercanvi i d’aprenantatge de les arts. S’exposen de manera permanent les obres dels tres autors contemporanis més significatius del segle XX al Pla de l’Estany i referència en el panorama català: el fotògraf i cartellista Carles Fontserè, el dissenyador industrial i escultor Rafael Marquina i el pintor i escultor Lluís Vilà. L’espai canvia cada sis mesos per presentar obres poc conegudes o inèdites de Vilà, Fontserè i Marquina i, a banda de donar entrada a tots els amants de l’obra dels artistes, també obre una àrea amb material docent per a les escoles.

SHOWROOM És l’espai de la Fundació Lluís Coromina, ubicat a El Puntal,  i destinat a les exposicions temporals, de caràcter nacional i internacional. Exhibicions que, a través principalment de l’art contemporani, expliquen els tres temes nuclears de la fundació: el paisatge, el món animal i les persones.

També s’ha pensat com un lloc de trobada, de reflexió, d’art, de coneixement, de venda, de mecenatge, d’intercanvi. I a banda de donar entrada a tots els amants de l’art, del paisatge, dels animals amb exposicions com les de Jordi Sabater Pi, també disposa d’una àrea amb material docent per a les escoles.