Presentació del projecte de l’artista Daniel Gasol, guanyador de la Beca Berta Casas

20/05/2021

L’artista i investigador Daniel Gasol, guanyador de la primera convocatòria de la Beca Berta Casas impulsada per la Fundació Atrium Artis i bonart cultural, amb la col·laboració de la Fundació Lluís Coromina i del Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEiEG),  ha presentat avui el seu estudi Vídeo Nou: mediació artística durant el post-franquisme. L’acte d’entrega del premi i la presentació del projecte becat ha tingut lloc aquest matí al Museu d’Art de Girona, i ha comptat amb la presència de Carme Clusellas, directora del Museu; Antoni Bou, president de la Fundació Atrium Artis; Francesc Cayuela, president del GEiEG; Ricard Planas, director de la Fundació Lluís Coromina, i el mateix artista, Daniel Gasol. Després de la presentació, s’ha anunciat que durant els propers mesos es realitzaran dues exposicions sobre el projecte becat al Museu d’Art de Girona i a l’Espai Isern Dalmau de Barcelona, seu de la Fundació Lluís Coromina.

El projecte titulat Vídeo nou: mediació artística durant el post-franquisme gira entorn de la recerca i investigació del col·lectiu Vídeo Nou, un grup d’artistes multidisciplinars nascut a Barcelona a finals dels anys 70. El treball artístic de Daniel Gasol, doctor per la Universitat de Barcelona des del 2015, es centra en qüestionar discursos dominants sobre temes com la identitat, el treball, la classe social o el consum, entre d’altres. Amb aquest prjecte, l’artista proposa realitzar un estudi divulgatiu sobre el col·lectiu Vídeo Nou, un grup d’artistes nascut a partir de les Jornades de Vídeo organitzades per la Cámara Argentina de la Industria Cinematográfica (CAIC) a la Fundació Miró de Barcelona, l’any 1979. Aquest col·lectiu, format per un ampli espectre d’artistes de diversos àmbits (periodisme, sociologia, art, disseny, arquitectura o docència, entre d’altres), va treballar des del vídeo entès com un medi de comunicació horitzontal, transparent, multidireccional i participatiu, qüestionant els relats informatius hegemònics que van imperar durant el postfranquisme.

Així doncs, el projecte guanyador de la primera convocatòria Beca Berta Casas es centra en la recopilació d’informació gràfica i en la documentació i recerca dels treballs elaborats pel grup Vídeo Nou, molts dels quals no han estat mai publicats. El projecte també inlcourà diverses entrevistes als diferents membres del col·lectiu, amb l’objectiu de donar visibilitat a un grup d’artistes que es van convertir en mediadors artístics en el context local i global de finals dels anys 70 i principis dels anys 80. Tot aquest procés de recerca donarà lloc a un estudi monogràfic exhaustiu sobre el col·leciu Vídeo Nou, que es presentarà públicament amb una publicació en paper, que recollirà tots els materials gràfics i els continguts escrits de la investigació, i també es podrà veure presencialment a les exposicions programades.

Per a més informació sobre el projecte de Daniel Gasol i la primera convocatòria de la Beca Berta Casas, podeu consultar aquest enllaç.