Daniel Gasol, guanyador de la primera convocatòria de la Beca Berta Casas

03/03/2021

L’artista i investigador Daniel Gasol ha estat el guanyador de la primera convocatòria de la Beca Berta Casas, impulsada per la Fundació Atrium Artis i bonart cultural, amb la col·laboració de la Fundació Lluís Coromina i del Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEiEG). El projecte becat es titula Vídeo Nou: mediació artística durant el post-franquisme i gira entorn de la recerca i investigació del col·lectiu Vídeo Nou, un grup d’artistes multidisciplinars nascut a Barcelona a finals dels anys 70.

Doctor per la Universitat de Barcelona des del 2015, el treball artístic de Daniel Gasol es centra en qüestionar discursos dominants sobre temes com la identitat, el treball, la classe social o el consum, entre d’altres. Amb el projecte Vídeo Nou: mediació artística durant el post-franquisme, Gasol proposa realitzar un estudi divulgatiu sobre el col·lectiu Vídeo Nou, un grup d’artistes nascut a partir de les Jornades de Vídeo organitzades per la Cámara Argentina de la Industria Cinematográfica (CAIC) a la Fundació Miró de Barcelona, l’any 1979. El grup Vídeo Nou, format per un ampli espectre d’artistes de diversos àmbits (periodisme, sociologia, art, disseny, arquitectura o docència, entre d’altres), va treballar des del vídeo entès com un medi de comunicació horitzontal, transparent, multidireccional i participatiu, qüestionant els relats informatius hegemònics que van imperar durant el postfranquisme.

Col·lectiu Vídeo Nou

Col·lectiu Vídeo Nou (1977-1978)

D’aquesta forma, el projecte guanyador de la primera convocatòria Beca Berta Casas es centra en la recopilació d’informació gràfica i en la documentació i recerca dels treballs elaborats pel grup Vídeo Nou, molts dels quals no han estat mai publicats. El projecte també inlcou la realització de diverses entrevistes als diferents membres del col·lectiu, amb l’objectiu de donar visibilitat a un grup d’artistes que es van convertir en mediadors artístics en el context local i global de finals dels anys 70 i principis dels anys 80. Tota aquest procés de recerca donarà lloc a un estudi monogràfic exhaustiu sobre el col·leciu Vídeo Nou, que es presentarà públicament amb una publicació en paper que recollirà tots els materials gràfics i els continguts escrits de la investigació.

El jurat de la primera convocatòria Beca Berta Casas ha estat format per Montse Badia, crítica d’art i directora d’A*DESK; Carme Clusellas, directora del Museu d’Art de Girona; Ricard Planas, director de la revista bonart culutral i director de la Fundació Lluís Coromina, i Guillem Bou, de la Fundació Atrium Artis. Entre les diverses propostes rebudes, totes elles d’alt interès, els membres del jurat n’han seleccionat tres, de temàtiques i orientacions diferents, entre les quals s’ha acabat escollint el projecte guanyador de Daniel Gasol.

Tenint en compte les bases de la convocatòria, que es centrava en la recerca sobre art contemporani i es dirigia a artistes i investigadors que presentessin projectes per promoure activitats de divulgació, formació i investigació en àmbits culturals i científics, finalment el jurat va atorgar la beca el projecte Vídeo Nou: mediació artística durant el post-franquisme per diversos motius. En primer lloc, la proposta de Daniel Gasol es tracta d’una iniciativa molt representativa d’un moment històric clau per entendre la situació actual de Catalunya, així com el potencial artístic que va néixer durant l’època del postfranquisme. A més, el projecte contempla l’estudi monogràfic d’un col·lectiu poc conegut però que té obres a les col·leccions del Museo Nacional Reina Sofía, el MACBA o la plataforma de distribució HAMACA, fet que demostra la seva rellevància a nivell històric, amb uns valors i unes idees que poden trobar ecos i servir d’inspiració per altres iniciatives i propostes actuals. Finalment, la proposta de Daniel Gasol presenta una metodologia de treball molt coherent, amb una vessant de recerca personal i profunda, que donarà lloc a una publicació d’interès general que podrà ser desplegada en diversos formats i espais expositius.

El projecte de recerca Vídeo Nou: mediació artística durant el post-franquisme tindrà una durada d’un any i comptarà amb la realització d’entrevistes, recopilació de material gràfic i digitalització, escritpura de l’estudi monogràfic i preparació de la publicació que reculli tota la informació i documentació recopilada. Els fruits d’aquest primer projecte de la Beca Berta Casas sortiran a la llum durant el primer trimestre de 2022.