La Fira del Llibre de Frankfurt acull el projecte ‘Una casa per a Walter Benjamin a Portbou’

18/10/2022

El projecte Una casa per a Walter Benjamin a Portbou, impulsat per la Fundació Angelus Novus i l’Ajuntament de Portbou, s’ha presentat avui a la Fira del Llibre de Frankfurt un dels esdeveniments més importants del sector cultural europeu. La proposta, que ha comptat amb el patrocini dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la coproducció de la Fundació Lluís Coromina i Bonart Cultural, s’exhibirà durant els propers dies a Alemanya en format d’exposició gràcies al finançament del Ministeri de Cultura i Esport espanyol.

Inspirat en el municipi de Portbou, lloc on el pensador alemany es va suïcidar i on hi ha una de les escultures més importants del sud d’Europa, de l’escultor Dani Karavan, el projecte Una casa per a Walter Benjamin a Portbou es va inaugurar per primer cop a l’estació de trens de la vila costanera. Posteriorment, la mostra va passar per l’Espai Isern Dalmau de la Fundació Lluís Coromina, a Barcelona, i ara arriba a Frankfurt de la mà del Ministeri de Cultura i Esport del govern d’Espanya, que enguany és el país convidat a la reconeguda fira del llibre alemanya. La mostra, creada sota la curadoria dels crítics d’art Pilar Parcerisas i Ricard Planas, i la col·laboració de l’escriptor Carles Duarte, posa en relleu tota la tasca que s’ha desenvolupat durant dècades per difondre la figura del filòsof i escriptor, impulsada per diversos agents com l’Associació Passatges i el Museu Memorial de l’Exili, entre d’altres, i que ha arribat fins a l’avantprojecte dels arquitectes Joan Falgueras i Jordi Pigem. La proposta, que s’exhibeix a la capital financera alemanya, té un disseny innovador i disposa de vuit plafons amb tota classe de documentació sobre les relacions entre Walter Benjamin i el poble de l’Alt Empordà, així com dels esquemes del futur espai. Així mateix, a la mostra de Frankfurt s’hi han incorporat les maquetes del futur centre, així com un vídeo enregistrat l’any 2015 amb una conversa entre el cineasta Wim Wenders i l’escultor Dani Karavan, en la qual els dos autors de renom internacional reflexionen sobre la influència de Benjamin en el seu treball.

Més informació sobre el projecte i l’exposició Una casa per a Walter Benjamin a Portbou en aquest enllaç.