L’exposició ‘Una casa per a Walter Benjamin’, a l’Espai Isern Dalmau

07/03/2022

La Fundació Lluís Coromina acull l’exposició Una casa per a Walter Benjamin a l’Espai Isern Dalmau de Barcelona, una mostra que recull els materials, imatges i documents del projecte de restauració de l’edifici de l’antic ajuntament de Portbou, que es convertirà en un espai expositiu, bi­blioteca i centre d’estudis amb l’objectiu de divulgar la figura del filòsof Walter Benjamin (1890-1940) i el seu pas per  la població alt empordanesa. La inauguració de l’exposició tindrà lloc el dijous 10 de març a les 19 h i comptarà amb la participació de Joan Falgueras i Jordi Pigem, arquitectes creadors del projecte de rehabilitació; Pilar Parcerisas i Ricard Planas, comissaris de l’exposició; Ricard Font, secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, i l’artista Manel Bayo.

La Fundació Angelas Novus i l’Ajuntament de Portbou han impulsat la restauració de l’antic edifici del consistori del municipi per convertir-lo en la futura Casa Walter Benjamin. Un projecte que, més enllà de rehabilitar l’edifici, vol convertir-se en un centre d’estudis i un espai cultural que també promocioni i divulgui la figura del filòsof alemany, que va passar per Portbou abans de ser detingut a la frontera entre Catalunya i França. El nou projecte arquitectònic, que es va presentar a finals de setembre de 2021 i ha estat elaborat pels arquitectes ­Joan Falgueras i Jordi Pigem, també comptarà amb fotografies, documents, pel·lícules, àu­dios, obres d’art i testimonis que ajudaran a entendre tant la figura de Walter Benjamin com el pas d’altres intel·lectuals en exili per Portbou, com Alma Mahler, Heinrich Mann o Alfred Döblin. Així mateix, el nou edifici serà un espai que defensi i reivindiqui els valors ètics i la cultura de la pau en la societat actual, així com la memòria històrica, els valors democràtics, els drets humans i el patrimoni històric, cultural i paisatgístic del territori.

L’exposició Una casa per a Walter Benjamin mostrarà la maqueta i tots els detalls de la creació de la Casa Walter Benjamin, així com altres materials i documents vinculats a aquest projecte que ha comptat amb el patrocini de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Així mateix, la futura Casa Walter Benjamin també ha rebut el suport de la Fundació Lluís Coromina, l’associació Passatges de Cultura Contemporània, la revista Bonart o la Diputació de Girona, entre d’altres.

La inauguració de la nova exposició a l’Espai Isern Dalmau de Barcelona es durà a terme el dijous 10 de març a les 19 h, i comptarà amb la presència del secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font; els dos arquitectes creadors del projecte, Joan Falgueras i Jordi Pigem; els comissaris de la mostra, Pilar Parcerisas, presidenta de la Fundació Angelus Novus, i Ricard Planas, director de la Fundació Lluís Coromina, i l’artista multidisciplinari Manel Bayo.

La mostra es podrà visitar a l’Espai Isern Dalmau de la Fundació Lluís Coromina fins al 15 de juny de 2022, de dimarts a divendres de 17 h a 20 h i els dissabtes de 10 h a 13 h.

Walter Benjamin i la seva casa a Portbou

Walter Benjamin va ser un intel·lectual alemany d’origen jueu amb gran rellevància durant el segle XX. Escriptor, filòsof, crític literari i assagista, és considerat una veus crítiques, heterodoxes i profètiques més singulars. Del 1933 al 1940 patí l’exili i la persecució del nazisme, fins a travessar els Pirineus a peu i estant malalt, amb l’objectiu d’anar cap als Estats Units. A l’arribar a Portbou, abans de creuar la frontera, va ser detingut i, al saber que seria repatriat i entregat a la Gestapo, preferí acabar la seva vida en aquest poble fronterer, on va ser enterrat.

D’aquesta forma, Portbou tanca el recorregut de la geografia europea de Walter Benjamin (Berlín-París-Portbou), i converteix el poble fronterer en un lloc significatiu que il·lustra l’episodi trist de l’exili, però també les fronteres de pensament que han donat vigència al filòsof alemany durant l’època actual. La futura Casa Walter Benjamin, situada ales antigues escoles i l’antic Ajuntament de Portbou, edifici històric de gran càrrega simbòlica reconegut com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL), vol explicar de forma permanent la memòria del pas de Benjamin per Portbou i acollir el seu pensament, així com ser centre d’estudis i recerca de vocació internacional per a la difusió, promoció i comprensió d’aquesta figura universal. Es pot trobar més informació d’aquest projecte impulsat per la Fundació Angelus Novus i l’Ajuntament de Portbou en aquest enllaç.