Stella Rahola, guanyadora de la primera edició de la Biennal d’Arts Visuals Ricard Camí

02/12/2022

El projecte Ufana (II) de Stella Rahola ha guanyat la primera edició de la Biennal d’Arts Visuals Ricard Camí, certamen coorganitzat per la Fundació Lluís Coromina, la Fundació Antigues Caixes Catalanes i bonart cultural. Amb l’objectiu d’oferir una mirada avançada i compromesa amb les problemàtiques mediambientals a partir de la capacitat transformadora de l’art, la Biennal s’adreça a projectes artístics i socials de totes les disciplines de les arts visuals, i enguany ha comptat amb 26 propostes.

La guanyadora de la primera edició de la Biennal d’Arts Visuals Ricard Camí ha estat Stella Rahola amb el projecte Ufana (II), una instal·lació artística que respon a una necessitat real: l’escassetat de l’aigua com a recurs natural. Escollida per unanimitat pel jurat del certamen, la proposta ha estat triada per la seva solidesa, que combina manualitat i biologia, i que pren com a base la potabilitat de l’aigua a partir de la interrelació dels materials. Una iniciativa que explora una manera de comprendre la situació actual per millorar els sistemes de producció, canviar patrons de conducta i promoure formes de vida més ètiques.

Format per professionals relacionats amb la difusió de la cultura i les arts visuals, el jurat de la primera edició de la Biennal d’Arts Visuals Ricard Camí ha comptat amb la participació de Montse Badia, crítica d’art i editora d’A*DESK; Natàlia Chocarro, crítica d’art i assessora d’art de la Fundació Vila Casa; Antonio Ortega, artista i docent; Ricard Planas, editor de bonart i director de la Fundació Lluís Coromina, i Belén Latorre, directora de la Fundació Antigues Caixes Catalanes. A part del projecte guanyador, els membres del jurat també han escollit tres finalistes d’entre les 26 propostes: Núria Benet, per la seva proposta Delirium Garden; Adrià Gamero, per Quanta terra necessita una persona; i Glòria Giménez, pel seu projecte La butaca que tenia forma de muntanya.

El projecte Ufana (II) de Stella Rahola ha estat premiat amb 3.000 euros per al millor projecte d’Arts Visuals, inèdit en qualsevol de les seves disciplines de les arts visuals, i 1.500 euros que es destinaran a la producció del projecte, del qual es farà una exposició a l’Espai Isern Dalmau de la Fundació Lluís Coromina al setembre de 2023. Per la seva banda, els tres finalistes han estat guardonats amb 300 euros, com a suport als projectes presentats, que també formaran part de l’exposició.

Biennal d’Arts Visuals Ricard Camí

El certamen, que s’ha impulsat per primera vegada aquest 2022, té com a principal objectiu  estimular la creació artística, sigui quina sigui la tècnica utilitzada (pintura, escultura, fotografia, vídeoart, dibuix/gravat, instal·lació i so, o combinació detotes elles) amb projectes amb valors socials, a la vegada que vol contribuir a la promoció i a la projecció dels artistes visuals.

La Biennal d’Arts Visuals Ricard Camí, que compta amb el segell de bones pràctiques que atorga la Plataforma Assembleària d’Artistes de Catalunya (PAAC), està convocada i coorganitzada per la Fundació Antigues Caixes Catalanes (FACC), la Fundació Lluís Coromina i bonart. El certamen es convocarà cada 2 anys i s’hi podran presentar projectes que tinguin com a temàtica algun dels ODS que marca l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible.

Per a aquesta primera edició, els projectes havien de centrar-se en el canvi climàtic i tots els seus derivats (ODS 7, 12 i 13) i no podien haver estat realitzats prèviament. A la Biennal poden presentar-se artistes professionals residents a Catalunya que puguin acreditar estar dins la professió, ja sigui amb exposicions o treballs de recerca portats a terme, o l’assoliment de títols acadèmics. La seva creació neix com a continuació del Premi de Pintura Ricard Camí, que l’any 2019 va celebrar la 16a edició, adaptada als nous temps.