La biografia sobre la pedagoga Rosa Gratacós recull l’esforç per normalitzar la “(dis)capacitat” visual

16/05/2015

La trajectòria pedagògica de la banyolina Rosa Gratacós centra un nou llibre de la col·lecció “Biografies Mestres 68”. La publicació, amb el subtítol “Una vida dedicada a la l’educació artística i a les persones amb discapacitat visual” i a cura d’Anna Cebrià, es va presentar ahir a l’Espai Eat Art de Banyoles. El volum també inclou un pròleg de Roser Juanola, professora de la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona.

Rosa Gratacós va néixer a Banyoles el 1933. Va estudiar en aquesta ciutat fins al Batxillerat, després va cursar Magisteri a Girona i seguidament va iniciar els estudis de Belles Arts a Barcelona.

La seva tasca acadèmica i investigadora s’ha centrat entorn a dues línies: la formació de professors d’Educació Primària en el camp de les arts plàstiques i la investigació sobre la percepció de l’art i la integració social per part de les persones cegues. També ha dissenyat i implantat diverses accions culturals adreçades a la difusió de l’art i el patrimoni cultural per a persones invidents, participant en projectes nacionals i estrangers. Sobre aquesta qüestió ha publicat el llibre “Otras miradas”.

En reconeixement a aquesta trajectòria, la banyolina va rebre l’any passat una de les Creus de Sant Jordi que atorga la Generalitat i, el 2011, el premi personal de la 17a edició del Premi Mestres 68. Ara, en motiu d’aquest guardó, s’ha editat el llibre “Rosa Gratacós i Massanella. Una vida dedicada a l’educació i a les persones amb discapacitat visual”, escrit per Anna Cebrià. El president de Mestres 68, Josep Callís, va comentar que el llibre és un reconeixement a la trajectòria d’aquesta catalana, reconeguda a nivell mundial però no tan a la seva ciutat natal.

L’acte va ser presentat per la pedagoga i ex secretària del Consell Superior d’Avaluació del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Carme Amorós. També va intervenir l’alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, l’autora del llibre, Anna Cebrià, el president de Mestres 68, Josep Callís i la pròpia Rosa Gratacós. Així mateix, hi va ser present el president de la fundació, Lluís Coromina, Roser Masgrau, candidata a l’alcaldia de Banyoles per Junts per Banyoles i el director de bonart cultural Ricard Planas.

IMG_8005IMG_0183IMG_0188

Fotografies Joan Comalat.