Nou documental sobre la fàbrica tèxtil La Brutau de Sant Jaume de Llierca

21/05/2021

L’Ajuntament de Sant Jaume de Llierca ha presentat el documental Observant la Fàbrica, filar el passat per teixir el futur, un audiovisual que tracta sobre la història de la fàbrica tèxtil Brutau i que ha estat realitzat amb el suport de la Fundació Lluís Coromina. L’objectiu del documental és donar conèixer el complex arquitectònic i paisatgístic de la fàbrica, de manera que aquesta sigui reconeguda com a llegat patrimonial, històric i cultural de Catalunya.

Observant la Fàbrica, filar el passat per teixir el futur és un documental que tracta sobre la visió global del passat i el futur de la fàbrica Brutau des d’una perspectiva cultural, social, econòmica i paisatgística. L’audiovisual compta amb l’aportació vivencial d’antics treballadors de la fàbrica, que donen a conèixer la realitat de la fàbrica des de la seva òptica professional i personal, i del testimoni d’una vintena de personalitats que remarquen la seva importància històrica.

Entre altres testimonis, el Catedràtic de Geografia Humana de la Universitat de Girona, Joan Nogué, parla del concepte de paisatge com a llegat patrimonial i com a interacció clau de la natura i la cultura al llarg de la història, i exposa també que cal tenir en compte els valors tangibles i intangibles a l’hora de definir el futur projecte de La Brutau. Per altra banda, Jaume Perarnau, actual director del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, explica que el valor patrimonial industrial de la fàbrica és un important actiu social col·lectiu i contemporani, ja que ha estat creat per la pròpia gent del poble. El documental també compta amb la participació de l’actual alcalde de Sant Jaume de Llierca, Jordi Cargol, qui manifesta l’interès de recuperar els casi 17.000m2 de patrimoni de l’immoble i donar-li un nou ús, amb l’objectiu de convertir-lo en un espai de referència i un motor de desenvolupament a la zona, tal i com ho havia estat en el passat.  El documental també desvetllarà, a grans trets, el marc conceptual i continguts del futur complex.

L’acte de presentació del divendres 21 de maig ha comptat amb una visita guiada pels exteriors de la fàbrica, la projecció del documental i la contemplació d’una mostra de l’obra artística de l’escultora Raquel Cohen, cedides per la Fundació LLuís Coromina.

La Brutau i el projecte de futur

La Brutau va ser una antiga fàbrica textil amb activitat fins al 1978, que va haver de tancar les seves portes a causa dels efectes provocats per la crisi del petroli del 1973. La fàbrica va ser una font de recursos per la creació de l’actual poble de Sant Jaume de Llierca, ja que la família Brutau va dotar el poble d’aigua i electricitat, i també va ser l’encarregada de dissenyar la urbanització i de construir l’escola i altres equipaments clau pel municipi.

El nou projecte La Brutau – observatori del benestar es crearà i gestion­arà sota els principis de consciència i pràctica de la natura (biomimètica). Amb la natura com valor inspirador del projecte i la posada en pràctica dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), està previst que el projecte de futur de La Brutau englobi conceptes com ecoturisme, circuit d’aigües, laboratori creatiu o ecosistema botànic, entre d’altres.