Pere Monràs: “Estem malalts d’antropocentrisme i això té conseqüències”

15/06/2020

El metge i president del Biomimetic Science Institute, Pere Monràs, ha protagonitzat la conversa en directe per Instagram de la Fundació Lluís Coromina d’aquest dijous 12 de juny, juntament amb el coordinador de la Fundació, Daniel Funentes.

Biomimetic Sciences Institute (BSI) és una fundació sense ànim de lucre i una de les poques institucions arreu del món que focalitza la seva feina al voltant de la biomimètica. Pere Monràs presideix l’entitat des de l’any 2018, dedicada plenament a la construcció d’un metamodel d’inspiració biomimètica, com a ciència del descobriment de la natura viva i font de novetat per al desenvolupament vital. Ha contribuït en nombrosos articles i publicacions sobre el desenvolupament d’organitzacions complexes i sobre el paper d’aquest metamodel biomimètic en el desenvolupament positiu de les societats humanes.

Metge oncòleg, executiu i activista pensador, actualment Pere Monràs està escrivint una publicació, en el marc dels actuals projectes de BSI: “volem aprofundir en la situació del món i com podem contribuir a les coses que estan passant”. I afegia: “estem en un canvi d’època definida per un nou paradigma: superar la Il·lustració basada en la lògica de la raó i el racionalisme d’on va emergir la Revolució Industrial per afegir-hi ara la lògica relacional i la interrelació humana, on emergeix la Revolució digital”.

També es va fer referència a les accions del BSI orientades a la recerca, la investigació, l’educació, la salut i la cultura, necessaris per la modulació del nostre creixement perquè hi pugui haver progrés. Pere Monràs va posar de manifest el funcionament de l’aprenentatge: “Mai m’he dedicat a fer cursos per aprendre. He après del que he fet. En mullar-te amb una cosa, encara que et surti malament, és quan aprens. Sempre és l’acció allò que hem de valorar”. Així mateix, va posar de manifest la importància de la curiositat. “Ja en la primera infància, els nens tenen curiositat pel seu entorn, per saber on han anat a parar després de sortir del ventre de la mare.” Un instint de curiositat que en la majoria de les vegades és escapçat per les reaccions negacionistes dels propis pares. “Per això des del BSI decidim fer recerca. Tothom hauria de fer recerca, entesa com a curiositat”.

Pel que fa al present i al futur basat en la hibridació de la ciència i la tecnologia en relació al factor humà, Pere Monràs afirma que és un punt clau i posa de manifest que ara estem en una transició: “Cadascú s’haurà de posicionar respecte aquest avanç de la ciència i la tecnologia”. I afegeix que això ens portarà a un encreuament entre tot el desenvolupament científic i tecnològic, però que ara encara és una incògnita com quedarà definit: “Casaran la tecnologia i el factor humà? S’empoderaran les persones o es crearà una elit?”.

Seguidament Daniel Fuentes va preguntar a Pere Monràs com definir aquest nou marc de consciència, sota el paraigües del que anomenem la biomimètica. Monràs va detallar que consisteix en imitar la natura i al mateix temps, observar-la, parar-hi atenció: “Cal tenir respecte a la natura i que el nostre comportament sigui biomimètic, allunyar-nos de l’antropocentrisme”. I afegia: “Estem malalts d’antropocentrisme, d’ego… i això té conseqüències. Això té efectes en el sistema immunitari. L’antropocentrisme reforça l’individualisme i això és un infantilisme”. Preguntat si veu possible caminar cap a una conscència col·lectiva d’espècie, Monràs va fer referència a que ningú ha sortit a la vida sense ajuda dels altres i va citar Jorge Wagensber, que deia que les formigues individualment no son llestes, però col·lectivament són molt intel·ligents, tot al contrari que els homínids, que individualment són molt savis però col·lectivament gens. Així mateix, va recordar Eudald Carbonell quan diu que cal fer un salt còsmic a la consciència col·lectiva. I per aconseguir-ho, segons Monràs, cal mobilitzar o el camp de la matèria sinó el de l’energia. L’energia, segons ell, és el que fa que la gent es connecti positivament.

La pròxima conversa en directe serà el dijous 18 de juny a les 18:30 h amb Francesc Guillamet, fotògraf entre altre altres de Ferran Adrià o el Celler de Can Roca.