L’espai eat art i el showroom impulsors dels homenatges als 5 anys de la mort de Carles Fontserè

24/12/2011

Els nostres espais han estat els impulsors, amb la complicitat, entre altres, d’alcaldia i la regidoria de cultura de l’Ajuntament de Banyoles, de la comissió per dur a terme els actes d’homenatge al cinquè aniversari de la mort de l’artista i activista polític Carles Fontserè. L’autor, nascut a Barcelona però erradicat al Pla de l’Estany des de feia més de 30 anys, va esdevenir un puntal en les lluites contra les dictadures i els totalitarismes del segle XX i, molt especialment, contra el franquisme.

Republicà i home de conviccions va treballar a l’exili durant molts anys exercint tota classe de feines. Amic íntim de l’artista Antoni Clavé i a banda de dibuixant, pintor i cartellista, fotoperdiosme de gran qualitat, en els seu diversos viatges va conèixer a Nova York la que fou la seva dona, Terry Broch, que en aquests moments és una de les persones que s’ha posat al capdavant d’aquest seguit d’actes. El primer dels quals es durà a terme el dia 10 de gener a l’Ateneu de Banyoles de manera totalment gratuïta.

OBRINT EL MÓN (carles fontserè versus teresa pàmies) és el títol de l’espectacle que obrirà els actes del 5è aniversari de la mort de Carles Fontserè. L’espectacle, que es va estrenar per primer cop a la Jonquera, posteriorment itinerarà a Manlleu. A través de la paraula s’expressen, en aquesta proposta de lectura viva, itineraris o experiències humanes dels quals tants escriptors han deixat constància en la seva obra escrita. Persones que van viure la catàstrofe dels successos del 1936 en endavant i que, per damunt de tot, ens han llegat l’exemple del compromís incondicional amb la lluita per la dignitat en tots els sentits i amb la llibertat a tots els seus efectes. La idea original és de Jordi Font, director del Museu de l’Exili i el poeta Roger Costa-Pau.

En aquesta ocasió, amb les veus de Gemma Gómez i Albert Prat, ens endinsarem en dos universos: el de l’escriptora Teresa Pàmies (Balaguer, 1919) i el del cartellista Carles Fontserè (Barcelona, 1916 – Girona, 2007). Una proposta produïda pel Museu de l’Exili de la Jonquera, dins el cicle La paraula a l’exili, i coorganitzada per l’Ateneu i l’espai eat art – lluís vilà showroom – el puntal.

portada del catàleg editat a Barcelona pel centre d'art santa mònica sobre fotografies de Mèxic