L’escultura “El català universal” de Lluís Vilà, al Museu del Joguet de Catalunya – Figueres

23/12/2011

Lluís Coromina, impulsor de l’espai eat art i del lluís vilà showroom de Banyoles, va fer donació recentment al Museu del Joguet de Catalunya, ubicat a Figueres, d’una escultura de Lluís Vilà titulada El català universal -el caganer de can japet. L’obra, un múltiple d’un tiratge de 200 exemplars, es pot veure ja en una de les vitrines del centre empordanès. El català universal s’inclou dins l’àmplia col·lecció de peces fetes per artistes, i amb un deix proper a l’imaginari de les joguines, de què disposa el museu. La donació es va fer efectiva a principis de desembre i és el principi d’una fructífera col·laboració entre ambdues entitats.

L’escultura, amb el subtítol del caganer de can japet, fa referència al forn de pa de banyoles amb qui col·laborava Lluís Vilà, que durant tota la seva trajectòria va relacionar els termes art i alimentació; fruit d’això va sorgir el nom de l’espai eat art, una corrent sorgida als anys 70 en el món de l’art. L’objecte en ell mateix representa un caganer, típic de la tradició pessebrística catalana, que acaba fer una tifa en forma d’ensaimada. En una irònica metàfora sobre “som el que caguem o caguem el que som”. La primera versió d’aquest enginy la té en propietat l’arquitecte i activista cultural Jeroni Moner qui, a més, disposa d’una destacada col·lecció d’aquesta figura mítica dels pessebres catalans.

Així mateix, el Museu ha aprofitat aquesta donació per fer servir el caganer com a felicitació de nadal 2011, amb la difusió que ha comportat aquesta decisió, ja que el centre té més d’un miler d’adreces electròniques de socis i simpatitzants.

document adjunt sobre la invitació elaborada pel Museu del Joguet

El Català Universal pdf