Laia Torrents (cabosanroque): “A Banyoles hi ha un teixit creatiu molt ric”

10/05/2020

La Fundació Lluís Coromina ha donat el tret de sortida, aquest dijous 7 de maig, al cicle de converses en directe a través d’Instagram per donar a conèixer alguns dels projectes vinculats amb l’entitat. L’artista Laia Torrents, de cabosanroque, ha protagonitzat un diàleg juntament amb el director de la Fundació, Ricard Planas, en què s’han anat donant detalls de la vinculació de l’entitat amb aquest duo d’artistes sonors.

La formació va néixer el 2001 com un grup de música amb onze persones de perfils professionals tan distants com arquitectes i enginyers, amb la premissa que tots havien de tocar un instrument que no fos el seu. A partir del 2015, ja com a duo (Laia Torrents i Roger Aixut) es van instal·lar la seu del Puntal – Laboratori de les Arts, un dels espais de coworking de la Fundació juntament amb Barcelona, que conformen un ecosistema d’acolliment i relació col·laborativa entre entitats culturals i socials. La realitat que els va dur a traslladar-se de Barcelona al Puntal va ser la situació immobiliària de la capital catalana i la falta d’espai per dur a terme la creació i producció de les seves obres. “Als inicis fins i tot vam viure al Puntal, a l’espai reservat per la residència d’artistes, on també s’hi allotjaven periòdicament els muntadors de les pel·lícules de l’Albert Serra”, va explicar Torrents.

En aquest sentit, Ricard Planas va posar el focus de la conversa en la importància de la deslocalització de l’artista/creador de les grans ciutats, com ara Barcelona: “La vostra experiència ens porta a pensar que ciutats de mida més reduïda poden acollir més adequadament i retenir el talent”. Torrents va afegir la necessitat de reduir els aspectes més tècnics i administratius: “En ocasions, en entorns més petits es tenen menys dificultats”. Així mateix, va puntualitzar que amb menys tràmits ” l’artista es pot centrar en la seva veritable tasca: la creació”.

Precisament el procés creatiu de cabosanroque va centrar els següents minuts de conversa, en què es va ressaltar el concepte de “reaprofitament” i reciclatge com a elements centrals de la seva obra. Torrents va destacar que per a ells era molt important la idea de creació a partir de la destrucció: “La destrucció entesa com a descomposició dels seus elements, no com a eliminació d’aquests”. També va posar de manifest la gran capacitat creativa de les seves màquines.

Entre el públic virtual es van generar diverses preguntes en el transcurs de la conversa, una de les quals sobre la relació entre el duet d’artistes i el poble de Banyoles, i com aquesta ha influenciat la seva capacitat creadora. Ricard Planas va introduir el que s’havia generat en aquest sentit, com per exemple l’acció el Run Run dels Exploradors per tal que alumnes de les escoles del Pla de l’Estany poguessin viure experiències sensorials interactuant amb la música generada per les màquines / artefactes de cabosanroque. Laia Torrents va destacar que existeix a Banyoles un ric teixit de creadors sensibles a les arts com ara dissenyadors, programadors, músics, artistes plàstics o fotògrafs, un fet que els ha facilitat poder-hi col·laborar durant aquests anys.

Una altra qüestió que va sorgir entre l’audència va ser el procés creatiu que segueixen. Segons Torrents, diposen de màquines i artefactes en un magatzem però creen a partir d’un disseny, no dels elements de què disposen: “El nostre procés creatiu passa per dissenyar l’obra i després anem a buscar els elements que necessitem per dur-la a terme”.

Sobre l’actual realitat del Covid-19, Torrents va destacar que és una situació de molt incertesa sobretot pel que fa als espais d’exihibició. També va posar de relleu que les seves obres semblen pensades per èpoques de pandèmia, ja que compleixen els requisits a nivell de distàncies: “Són obres pensades per viure una experiència individual”. És el cas de “No em va fer Joan Brossa”, o la que es va estrenar en la darrera edició del Festival Temporada Alta: “Dimonis”, de les quals durant el transcurs de la conversa es van poder veure imatges.

La pròxima conversa en directe serà el dijous 14 de maig a les 19 h amb el cineasta Albert Serra (Andergraun Films).