La lenta agonia de Lluís XIV, a l’Espai Eat Art de la mà d’Albert Serra

30/10/2017

Des d’aquest divendres 3 de novembre fins al dissabte 2 de desembre la Fundació Lluís Coromina acull l’exposició de l’artista i realitzador Albert Serra Roi Soleil, una vídeo-instal·lació amb una sola pantalla amb una obra de seixanta-un minuts de durada.

L’obra parteix de les imatges que l’artista va rodar en una performance que li va encarregar la Galeria Graça Brandao de Lisboa a principis d’any. Reprenent la idea original de la pel·lícula La mort de Lluís XIV, que en un primer moment s’havia de dur a terme com a performance al Museu Pompidou de París, l’artista va demanar al seu actor fetitxe Lluís Serrat que escenifiqués durant set dies la lenta agonia del monarca francès fins a la mort definitiva, davant dels visitants, en un repte físic i psicològic de notable complexitat. Aquesta performance va ser enregistrada en la seva totalitat (unes vint-i-nou hores) i ara Albert Serra ha creat un peça amb aquest material.

La peça audiovisual, no obstant això, transcendeix aquest origen documental i es converteix en una fascinant reflexió sobre la inestabilitat del significat visual en el rostre de l’actor, i el misteri profund que recobreix tota representació genuïna. Les tres dimensions essencials d’aquest cos moribund, la persona, l’actor –la persona vanitosa que se sap filmada– i el personatge, s’interpel·len i es confonen amb sensualitat i innocència creant una obra difícil, narrativa i conceptual alhora, document d’una performance real però recreada amb el temps, la fantasia i la il·lusió d’una obra cinematogràfica.

Albert Serra (Banyoles, 1975) està considerat com un dels directors de cinema català més originals, controvertits i reconeguts en l’escena cultural i artística internacional. Ha participat a la Biennal de Venècia, a la Documenta de Kassel i els seus films més destacats s’han projectat en els museus més rellevants del món: el MoMA, el Pompidou, la Tate Modern, el MNCARS  i el MACBA, entre d’altres.

La inauguració tindrà lloc el mateix divendres 3 de novembre a les 20 h.