La Jornada “Escultures Transitables” esdevindrà la llavor per definir un pla estratègic a Banyoles sobre “Art, paisatge, intervenció”

18/12/2011

D'esquerra a dreta Martirià Figueras, Lluís Sabadell, Joan Nogué, Pep Admetlla i Josep Fuses. Foto: Joan Comalat.

La Jornada “Escultures Transitables”, que es van dur a terme El Puntal – Lluís Vilà Showroom de Banyoles el passat 16 de desembre, es van clausurar, després de la taula rodona “Art, paisatge i intervenció” amb una premissa clara: la necessitat de reflexionar i executar accions sobre el territori, prenent el paisatge i l’art com a punt de partida. Els ponents a les primeres jornades (el paisatgista Martirià Figueras, l’artista Lluís Sabadell, el geògraf Joan Nogué, l’escultor Pep Admetlla i l’arquitecte Josep Fuses) van coincidir en la necessitat de treballar en aquesta direcció i fer-ho desprenent-se de l’individualisme, d’herència romàntica de bona part de la creació contemporània, per treballar en els àmbits de la cocreació, en el treball col·lectiu de cares al desenvolupament sociocultural de les poblacions.

En aquesta línia, Lluís Coromina, impulsor d’El Puntal i del Lluís Vilà Showroom va ser contundent i va declarar que “un país sense cultura no existeix i, per tant, l’ideari de qualsevol societat és posar en relleu aquest valor”. Coromina també va aprofitar per presentar el nou logotip de “El Puntal -laboratori de les arts-“, un centre “que ha de ser una incubadora de nous projectes empresarials – artístics”, va afegir el col·leccionista i mecenes banyolí. L’alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, en el seu torn va apuntar que “aquest és un repte bàsic en el qual es vol treballar i fer-ho amb la complicitat de la societat civil en bloc, amb la iniciativa privada de braçet amb les administracions públiques”. Noguer també va afirmar “Banyoles té en el paisatge (natural i urbà), en l’aigua com a font de vida i sociabilització, i en la cultura i l’art, un capital fonamental que hem de desenvolupar”. Jordi Bosch, regidor de cultura, va assenyalar que l’aposta de la seva regidoria en aquest mandat és “activar i ajudar a amplificar el sector de les arts plàstiques i visuals i, fer-ho, amb un esperit transversal, on el teatre i la música ja han esdevingut uns pilars puntals en la Banyoles del segle XXI”. Ricard Planas, codirector de la jornada “va agrair el suport dels ponents, de les autoritats i va emplaçar-los a treballar des d’avui mateix en la definició d’aquest pla estratègic de ciutat, on l’art i la creativitat han de ser els estímuls de tota una nova manera de plantejar els reptes del futur”.

dret, Lluís Coromina en el seu discurs inaugural. Davant seu i d'esquerra a dreta: el regidor de cultura, Jordi Bosch, l'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer i l'arquitecte Jeroni Moner. Foto Joan Comalat.

La jornada comptar amb la presència entre altres d’Antoni Bramon de BSB arquitectes, Jeroni Moner, arquitecte, Teresa Casas, presidenta del col·legi de dissenyadors d’interiors de Girona, Josep Ballell, gerent d’Agrienergia, el col·leccionista Jordi Gimferrer, Jordi Barraca, en la seva doble vessant d’artista i regidor de medi ambient, Joan Bosch, arquitecte i interiorista, Xavier Cornejo, arquitecte.

L’organització de la vetllada va anar a càrrec d’El Puntal, laboratori de les arts, Lluís Vilà Showroom, Aspecte Paisatge i Bonart Cultural, amb el suport de l’Ajuntament de Banyoles, l’Observatori del Paisatge de Catalunya i la col·laboració de Espai Eat Art, COAC de Girona, CoDDGI de Girona i Siestv. Totes les jornades van ser filmades per CCTaudiovisió i es penjaran en les properes setmanes en aquesta pàgina web.

DEL TINT AL MADE IN BANYOLES. La vetllada va començar amb la visita dels conferenciants a la Llotja el Tint, mític espai de creació i reflexió sobre art, on Martirià Figueres i Ricard Planas van fer una visita guiada a l’exposició Escultures transitables: Lluís Vilà / Martirià Figueras. El Croscat, que és l’exposició a patir de la qual s’ha generat aquestes jornades. Posteriorment, al Lluís Vilà Showroom que està dins El Puntal -laboratori de les arts- es va dur a terme la jornada Escultures Transitables que es van clausurar amb la inauguració de la col·lectiva Made in banyoles#2 amb obres de Francesc Daranas, Benet Costa, Mim Juncà, Barraca, Amadeu Fabra, Gonzalo Tabuenca, Marc Currià i Lluís Vila (dibuix i pintura); Carme Pujol, Xicu Cabanyes, Rafael Feliu, Rafael Marquina, Jordi Gich i Marc Estany (escultura); Josep Masdevall (instal·lació) i Andoni Canela, Anna Bahí, Joan Comalat i Joan de la Parra (fotografia). Tots els artistes van ser presents a l’acte i molts d’ells van participar activament en la jornada. L’exposició estarà oberta fins al 31 de gener del 2012.

notícia a bonart actualitat

Lluís Coromina i Ricard Planas, abans de la inauguració de la col·lectiva. Darrera seu, dos quadres de Benet Costa.

Visitants de l'exposició col·lectiva, el dia de la inauguració. Fotos de Joan Comalat.