Instal.lació sonora ”Equilibris precaris” dels CaboSanRoque al Puntal-Laboratori de les Arts de Banyoles

26/12/2015

inauguracio cabosanroque 1

El 22 de gener inaugurem la instal·lació sonora Equilibris precaris dels CaboSanRoque al Puntal-Laboratori de les Arts de Banyoles i es podrà visitar del 23 de gener al 5 de febrer.

CaboSanRoque va néixer el 2001 com a col·lectiu musical, manllevant el nom d’un vell transatlàntic. Actualment està integrat per Laia Torrents (Barcelona, 1976), enginyera industrial, i Roger Aixut (Barcelona, 1975), arquitecte, que van deixar la indústria per dedicar-se plenament a CaboSanRoque. A cavall entre grup de rock experimental, artistes plàstics i performers, CaboSanRoque desborden les categories gràcies als seus artefactes: matèria i ona, màquines musicals i instruments que fan soroll, objectes en sèrie que es tornen únics en els seus collages mecànic-sonors. En catorze anys d’existència, CaboSanRoque han generat una població heteròclita de màquines musicals que viatgen d’una escena a l’altra i han col·laborat amb grans noms de l’escena musical, popular i experimental, i de les arts escèniques i plàstiques.

Després de presentar la seva exposició antològica La cobla ‘patafísica, a principis de 2015 al centre Arts Santa Mònica de Barcelona, la Fundació Lluís Coromina ofereix a CaboSanRoque un espai al Puntal d’Arts de Banyoles per tal de què la seva col·lecció de collages mecànics-sonors pugui continuar creixent. Com a celebració de l’inici d’aquesta col·laboració, CaboSanRoque presenta a Banyoles la instal·lació sonora “Equilibris precaris”.

En totes les obres de CaboSanRoque és necessari un equilibri, moltes vegades preciós i precari. Paràmetres i condicions físiques es relacionen en una fràgil estabilitat, per tal que aparegui un fenomen excepcional, l’excepcionalitat del so únic que té el seu origen en la metafísica de l’objecte, en la singularitat de la seva vida passada.

L’equilibri precari també ens parla del terreny en el què camina CaboSanRoque en un sistema de forces comprès entre diferents disciplines com l’art sonor, la música, les arts plàstiques, les arts escèniques, la performance, etc, etc. Disciplines que el món insisteix en separar i que per CaboSanRoque conformen un continu sota el qual desenvolupa la seva feina.

Equilibris precaris és una instal·lació sonora que reorganitza la majoria dels collages mecànics-sonors d’objectes creats per CaboSanRoque en els darrers 15 anys i la seva extensa col·lecció personal de fetitxes per construir un paisatge laberíntic de tòtems i fites topogràfiques, acumulacions d’objectes personals i creacions mecàniques.

Equilibris precaris posa en relació la vessant de CaboSanRoque com a col·leccionistes de sons, amb el col·leccionisme d’objectes, fruït de diferents experiències vivencials, viatges, obsequis i troballes. D’aquesta manera, els objectes personals i les creacions es relacionen entre sí, esborrant qualsevol valor jeràrquic entre ells. Equilibris precaris és la creació d’una topografia emocional per explosió d’un arxiu de rareses, condensació i expansió de sons i objectes, el so excepcional de la quotidianitat: cintes mètriques, caps de vedella, ampolles de laboratori, pintes, fotografies, butaques, caragoles i magnetòfons.

Una col·lecció de sons significa entendre la multiplicitat del món sonor, trobar un significat ocult i aprendre, en el terreny personal, la magnitud del que és meravellós davant el descobriment de cada nou so. En aquest sentit, la col·lecció de CaboSanRoque es planteja com un descobriment personal, una recerca de generació de sons a partir de la mecànica que es mou entre la intuïció i l’erudició per provocar- nos el reflex de la sorpresa i el sobresalt.

Per a més informació: comunicacio@fundaciolluiscoromina.org