Francesc Guillamet: “La gràcia de la cuina és sumar el gust a la resta de sentits”

23/06/2020

El cicle de converses en directe a través d’Instagram de la Fundació Lluís Coromina ha seguit el dijous 18 de juny amb la xerrada amb el fotògraf Francesc Guillamet, qui ha protagonitzat un diàleg juntament amb el director de la Fundació, Ricard Planas.

El fotògraf de prestigi internacional Francesc Guillamet ha centrat la seva vida professional en el món de la gastronomia, i ha estat la persona que ha retratat la totalitat dels plats de Ferran Adrià (El Bulli). Ricard Planas va iniciar la conversa comentant el fet que des de la Fundació Lluís Coromina, i concretament des de l’Espai Eat Art, es promou el món de l’alimentació radiografiat des de la òptica artístico-cultural.

Francesc Guillamet va parlar de la seva llarga relació professional amb el cuiner Ferran Adrià. El fotògraf va destacar el valor i la confiança que el cuiner tenia amb ell alhora de projectar i retratar els seus plats, i va afirmar que gaudia d’una gran llibertat creativa durant les sessions de treball amb el reconegut xef. En relació al restaurant El Buli, Ricard Planas i Francesc Guillamet van parlar de la natura com un vector destacable i la importància de la relació directe amb l’entorn. Ricard Planas va continuar la conversa preguntant per la especialitzacó del fotògraf, que s’havia centrat clarament en el món de l’alimentació. Francesc Guillamet va posar en relleu la seva amistat amb Juli Soler i l’estreta relació amb la gent d’El Bulli: “Era molt més que anar a retratar plats; també implicava viure una experiencia professional amb gent que feia coses diferents”. Guillamet també va explicar que tot l’equip del restaurant tenien els mateixos referents fotogràfics, fet que va ajudar a crear la complicitat i la sinergia existent fins a

A continuació, Ricard Planas va parlar de l’evolució a nivell estètic de la fotografia de Guillamet, qui també ha treballat per a altres cuiners de prestigi com els germans Roca. El fotògraf va explicar la importància de simplificar les il·luminacions i concentrar-se més en la forma, i va remarcar que l’estètica depenia molt del plat que s’havia de fotografiar: alguns tenien la seva màxima grandesa en la presentació, mentres que amb d’altres aquesta només es podia apreciar a través del gust. “La gràcia de la cuina és el gust sumat a la resta de sentits”, va dir. Arrel d’aquest comentari, Planas va fer referència al cuiner Pere Arpa, qui havia manifestat que la cuina és multisensorial. En aquest sentit, Guillamet va afegir que la seva feina és pensar en la cuina amb tots els sentits, i després visualitzar-la i concentrar-la en un sol sentit: la vista, la imatge.

Després de parlar del pa com un aliment que ha estat una icona a la fotografia de Guillamet, Ricard Planas va preguntar sobre l’actual interpretació fotogràfica de la cuina a nivell internacional. Francesc Guillamet va opinar que a dia d’avui la xarca social d’Instagram ha agafat molta importància i influència. En canvi, pel que fa al context dels llibres, on es pot descobrir l’avantguarda de la cuina, va considerar que la situació actual està molt estancada, tot i que va afirmar que actualment també hi ha alguns projectes literaris sobre gastronomia interessants.

Finalment, per acabar la conversa, i després de parlar de la Fundació Joan Bahí, Ricard Planas va preguntar per la obertura de la Fundació El Bulli, en la qual hi col·labora el fotògraf. Guillamet va respondre amb una imatge del paisatge de Cala Montjoi, i va tornar a remarcar la importància de fuisonar paisatge, natura i gastronomia.

La pròxima conversa en directe serà el dijous 25 de juny a les 18:30 h ambRobert Bellsolà, a través del perfil d’Instagram de la Fundació Lluís Coromina.