El vídeo-artista Franc Aleu s’incorpora al ‘coworking’ del Puntal

02/10/2020

La Fundació Lluís Coromina ha habilitat un nou espai al coworking del Puntal-Laboratori de les Arts per acollir al vídeo-artista Franc Aleu. Nascut a Barcelona i resident a Sant Martí Vell (Gironès), des de l’any 1990 la seva activitat professional s’ha centrat principalment en l’àmbit de el vídeo i l’audiovisual.

Guardonat amb el Premi Nacional de Cultura 2012 en la categoria d’audiovisuals per l’impacte de les seves creacions visuals, Aleu ha estat el director d’escena i videocreador de l’obra Turandor de Giacomo Puccini, a la temporada 2019-2020 del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, i ha format part de la celebració del 20è aniversari de la reconstrucció d’aquest emblemàtic edifici. Ha estat l’autor de la nova versió escènica d’El Martiri de Sant Sebastià de Claude Debussy, projecte en el que ha treballat amb el dramaturg Manuel Huerga. Entre les seves vídeo-creacions destaquen els treballs realitzats per les òperes Faust 3.0 i La condemnació de Faust d’Hector Berlioz, ambós muntatges realitzats per La Fura dels Baus. Ha codirigit amb Manuel Huerga el film Fills de l’aigua, amb el qual ha guanyat nombrosos premis internacionals. Així mateix, ha realitzat nombrosos treballs en l’àmbit de l’òpera a nivell internacional, així com obres videogràfiques dedicades a rellevants artistes com Richard Wagner o  Karl Heinz Stockhausen.

L’artista  ha captivat als espectadors d’obres de teatre, dansa i òpera estrenades en alguns dels teatres i òperes més importants de tot el món, com el Gran Teatre de Liceu de Barcelona, la Scala de Milà, La Monnaie de Brussel·les, el Teatre Colón de Buenos Aires, el Maggio de Florència o la Wiener Taschenoper de Viena, entre d’altres. Gràcies a la seva videografia escènica i els seus efectes visuals, els seus projectes han convertit nombroses vegades l’experiència escènica en un espai emocional singular i únic. Tot aquest recorregut i experiència li han permès treballar al costat dels més prestigiosos directors d’orquestra a nivell internacional, com  Zubin Mehta, Valery Georgiev, Lorin Maazel o Kirill Petrenko.

El seu eclecticisme fa que la seva obra abasti altres disciplines creatives. Ha dut a terme diverses projeccions audiovisuals sobre façanes d’edificis emblemàtics, com l’Ajuntament de Barcelona o el Parlament de Catalunya, entre d’altres, i també ha treballat en el món de la publicitat, el disseny o la conceptualització i direcció d’esdeveniments de tota mena. També ha participat en projectes de disseny arquitectònic, com per exemple a l’Exposició Internacional de Saragossa 2008, on va dissenyar i va conceptualitzar i dirigir tots els continguts expositius d’aquest pavelló.

Franc Aleu ha treballat amb els germans Roca del Celler de Can Roca en el projecte El Somni, una creació transmediàtica que uneix cuina i art i que ha estat el resultat de la unió de l’experiència d’un sopar mai viscut la realització d’una pel·lícula, la concepció de dues exposicions i l’edició d’un llibre.

A part de la seva vessant artística, l’artista audiovisual també imparteix classes magistrals i ponències sobre la seva obra i els seus treballs en els principals centres culturals europeus de Milà, Colònia, Madrid o Barcelona, entre d’altres.