Dia Internacional de l’Orgull LGBTIQ+ // 28 de juny

28/06/2020

Dia Internacional de l’Orgull LGBTIQ+. Celebrem de forma pública per a instar per la tolerància i la igualtat de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transsexuals, queer i altres orientacions sexuals o identitats de gènere socialment marginades i oprimides. Segons un informe de l’Agència de la Unió Europea per als Drets Fonamentals (FRA), encara persisteixen discriminacions vers les persones LGBTIQ+ tant en l’accés a l’ocupació com en les relacions laborals.  En concret, un 21% de les persones enquestades es van sentir discriminades a la feina pel fet d’identificar-se com a LGBTI

DISCRIMINACIONS A CATALUNYA. Les discriminacions contra el col·lectiu LGTBI a Catalunya van créixer un 41,6% el 2019 en comparació amb l’any anterior, segons recull l’informe anual de l’Observatori Contra l’Homofòbia (OCH) presentat aquest dijous 25 de juny de 2020. En total s’han registrat 160 incidències, mentre que el 2018 en van ser 113. El repunt de casos fa que l’OCH reclami a les administracions l’impuls de polítiques públiques contra la LGTBIfòbia.

Del total de casos registrats el 2019, el 59% els van comunicar homes gais o bisexuals. Un 16% va ser de caràcter generalista -és a dir, que afecten tot el col·lectiu LGTBI-, un 11% va afectar dones lesbianes o bisexuals i un 10% dones transsexuals. La majoria de casos afecten persones de 18 a 60 anys, mentre que decauen pel que fa a menors d’edat o majors de 60. La majoria d’incidències les han comunicat joves de 26 a 35 anys (33,7% del total).

Pel que fa a la distribució territorial, Barcelona és la demarcació on s’han registrat més casos (115) i la majoria d’aquests han tingut lloc a la capital, amb un 55%. El regidor de Drets de Ciutadania de l’Ajuntament de Barcelona, Marc Serra, ha qualificat les dades de l’informe de “preocupants” però ha defensat que sí Barcelona lidera el rànquing no és perquè hi hagi més LGTBIfòbia que a altres municipis, sinó perquè es denuncia més.

LA REVOLTA DE STONEWALL. Aquesta festa té lloc entorn el 28 de juny o bé el primer dissabte posterior a aquest, data en què es commemoren la revolta de Stonewall que van tenir lloc a Nova York el 1969 i que es considera que marquen l’inici de l’alliberament dels col·lectius no heterosexuals.

Va consistir en una sèrie de manifestacions espontànies i violentes contra una batuda policial que va tenir lloc a la matinada del 28 de juny de 1969 al bar conegut com a Stonewall Inn del barri novaiorquès de Greenwich Village. Freqüentment es cita aquesta revolta com la primera ocasió, en la història dels Estats Units, en què la comunitat LGBT va lluitar contra un sistema que perseguia els homosexuals amb el beneplàcit del govern, i són generalment reconeguts com el catalitzador del moviment modern pro drets LGBT als Estats Units i a tot el món.