Col·laboració amb la nova publicació de Pere Monràs i Jorge I. Aguadero: “Del error al asombro”

15/10/2021

La Fundació Lluís Coromina ha col·laborat amb la publicació Del error al asombro. El encuentro entre la ciencia y la cultura, dels autors Pere Monràs i Jorge I. Aguadero, amb l’adquisició d’un número limitat d’exemplars. El llibre es presentarà oficialment el 25 de novembre a l’Espai Isern Dalmau de Barcelona (18:30 h), i comptarà amb una original posada en escena d’art i performance.

Del error al asombro. El encuentro entre la ciencia y la cultura és una obra de filosofia de la vida que proposa un canvi de paradigma, posant en valor la part més intangible com a font de coneixement. El metge oncòleg Pere Monràs i l’escriptor Jorge I. Aguadero són els autors d’aquesta publicació, que anticipa una visió esperançadora que ha de portar-nos a superar els models tradicionals obsolets, i també proposa una recerca de coneixement en la interrelació dels elements que comparteixen l’ecosistema. El pensament dels autors, que pren forma en el camp de la biomimètica, parteix de la tesi que afirma que la natura porta 3.800 milions d’anys millorant i progressant a través de l’error, fet que indica que l’home és una espècie adolescent i recentment arribada al planeta. A partir d’aquí, el qüestionament que es plantegen Monràs i Aguadero és el següent: Estem aprenent d’això? Està la societat preparada per sumar la lògica sensorial a la racional i la relacional?

Els autors han comptat amb un suport inestimable de personalitats del món científic i empresarial, com Pablo Villoslada, professor i investigador neurocientífic en la Universitat de Standford, o Narciso Berberana, conseller d’Aigües de Barcelona, entre d’altres. El llibre està il·lustrat per l’artista Agustí Puig, que ha creat una col·lecció de treballs pictòrics especialment per a la publicació, i que dóna lloc a un llenguatge visual, interpretatiu i reflexiu.

Del error al asombro, llibre fundacional de l’Institut de Ciències Biomimètiques (BSI, Biomimetic Sciences Institute), no és una obra narrativa, sinó que es tracta d’una obra que pretén integrar la crítica del passat per imaginar un futur no lineal i, amb això, incrementar la lucidesa i el goig del present en tots els àmbits.

Nota important: Per assistir a l’acte de presentació cal realitzar reserva prèvia al correu electrònic coordinacio@fundaciolluiscoromina.org. Per accedir caldrà mostrar el Certificat Covid a l’entrada.

Pere Monràs, metge oncòleg i president del BSI

Reconegut com un dels motors de la innovació i la gestió de l’organització en el món de la sanitat, Pere Monràs ha exercit com a metge i ha desenvolupat diverses tasques de direcció en el sistema sanitari, com a la Corporació Sanitària Parc Taulí o a la Patronal del sector UCH. La seva recerca ha inspirat reflexions i accions en la necessitat d’integrar la investigació i la innovació dels serveis sanitaris per progressar socialment. També ha estat president i fundador del Cercle per al Coneixement, i ha impulsat algunes iniciatives per vincular la ciència amb l’art.

L’any 2018 promou la fundació Institut de Ciències Biomimètiques (BSI), dedicada plenament a la construcció d’un model d’inspiració biomimètica com a ciència del descobriment de la natura viva, aplicant l’art d’utilitzar la raó i les relacions i, d’aquesta forma, fer palesa la necessitat d’una revolució de la consciència.

Jorge I. Aguadero, escriptor

Novel·lista, dramaturg, articulista i guionista. Aguadero és el primer occidental que escriu amb regularitat articles d’opinió sobre política internacional i sobre cultura en el Global Times i el People’s Daily, mitjans de comunicació de Xina. Els seus textos es tradueixen en desenes d’idiomes com el xinès, l’anglès, el japonès, el francès, el castella, el rus o l’àrab, entre moltes altres. Jugador d’escacs amb una àmplia experiència i recorregut, també és el redactor principal i coordinador de la revista d’escacs “Peón de Rey”.