Albert Serra: “En les meves pel·lícules al paisatge no se l’admira, se l’utilitza”

18/05/2020

El cineasta banyolí Albert Serra ha estat el protagonista de la segona conversa en directe per Instagram de la Fundació Lluís Coromina. Aquest cicle vol donar a conèixer alguns dels projectes vinculats a l’entitat. Juntament amb Ricard Planas, director de la Fundació, han anat desgranant detalls de la seva vinculació amb la Fundació i amb Banyoles i tot el que simbolitza el seu treball, amb una especial menció a la temàtica “La natura com a personatge”.

Actualment, Albert Serra i la productora Andergraun Films estan ubicats a l’Espai Isern Dalmau de la Fundació Lluís Coromina a Barcelona. Malgrat això, la relació d’Albert Serra amb Banyoles continua molt estreta (curiosament, la Fundació està ubicada al mateix carrer on va néixer Serra). Segons l’artista, Banyoles ha estat, al llarg de la seva vida, l’hàbitat on s’ha forjat el seu univers més humà, ja que molts dels seus col·laboradors són d’aquesta població. Així mateix, va posar de relleu que des d’una visió creativa, és irrellevant el fet de viure en una gran urbs com pot ser Nova York: “residir en una petita ciutat no genera tantes distraccions com en una gran ciutat”.

Pel que fa a la seva filosofia de treball, Albert Serra va comentar que s’havia creat a partir de la figura de “l’artista frustrat”: “En vaig conèixer molts i d’alguna manera m’han guiat. No per ser fracassats deixaven de considerar-se artistes”. I això m’ha inspirat”. En aquest sentit, des del primer dia van tenir clar que calia tenir una visió internacional, en una època de pocs prejudicis de com s’havia de fer el cinema i alhora en els inicis de la revolució digital. Es reivindicava així com a pioners en crear produccions digitals des de casa.

La figura de Salvador Dalí és present en l’univers d’Albert Serra i així ho va posar de manifest Ricard Planas. Segons Serra, coincideix amb Dalí sobretot pel que fa a allò que el geni empordanès definia com “de l’ultralocal a l’universal”.

La importància de la natura en l’obra de cineasta va centrar els següents minuts de conversa. Ricard Planas va subratllar el fet que la natura és com un personatge més en les seves creacions, i Albert Serra va matisar: “Estem parlant d’un paisatge que no se l’admira, sinó que se l’utilitza”. La seva darrera pel·lícula, Liberté, és una mostra de la utilització del paisatge per part del creador: no se sap si està gravat en un decorat d’estudi o és natural, i això es deu a la tensió generada. “La natura és quelcom per ser transformada a través de la petjada del temps sota la mirada de l’artista”, va afegir Serra.

Seguint amb la darrera producció, Liberté, Ricard Planas va posar sobre la taula l’extraordinària experiència de veure, al museu Reina Sofía, una instal·lació immersiva de la pròpia pel·lícula, un fet que subratlla la importància de trencar els propis límits del concepte del cinema. “Possiblement era més forta l’experiència física i emocional en la instal·lació que en la pel·lícula, que té un impacte més intel·lectual i una major problemàtica moral. Però són complementàries les dues posades en escena”, va concloure Serra.

Referent a la situació actual del Covid-19, Serra va comentar que no s’estan veient afectats ja que l’estrena de la pel·lícula estava pràcticament realitzada. Malgrat això, en països com els EUA s’ha estrenat a través de plataformes on line, cosa que sí que canvia: “no és l’ideal, perquè aquesta pel·lícula té un impacte físic i emocional; no és el mateix veure-la col·lectivament que sol en petita pantalla”.

Sobre els projectes de futur, Albert Serra va anunciar que està treballant en una nova pel·lícula amb una realitat molt actual al voltant de les relacions d’avui en dia, i que es filmarà a partir de l’agost a la Polinèsia francesa. “La vanitat, el control de la pròpia imatge i la manipulació a l’hora de relacionar-nos amb les altres persones formaran part de la nova producció”.

La pròxima conversa en directe serà el dijous 21 de maig a les 19 h amb Jordi Juanós, director de l’entitat Plant for the Planet.