L’empresa de transports TEISA commemora el seu centenari amb diverses accions socials i culturals

13/03/2021

Coincidint amb la data de fundació de Transports Elèctrics Interurbans S.A., l’empresa TEISA va celebrar el seu centenari el 13 de març de 2020 i va anunciar una quinzena d’activitats socials i culturals per commemorar els cent anys d’història. Un any després, malgrat la situació causada per la crisi sanitària, que va fer replantejar tota la programació del centenari, l’empresa de transports presenta un resum de les diverses accions que s’han dut a terme durant aquests dotze mesos, i que han comptat amb el suport de la Fundació Lluís Coromina.

Cessió de dos autocars a l’ONG Azahara

L’empresa TEISA ha cedit dos autocars per facilitar el transport escolar al nord del Marroc, després d’arribar a un acord amb l’ONG Azahara. En col·laboració amb la Fundació Lluís Coromina, aquesta acció permetrà a estudiants marroquins de zones rurals d’Ouazzane i de Chefchaouen poder-se desplaçar fins a centres escolars amb un transport més confortable i segur. La cessió dels dos autocars, que arribaran al Marroc durant les properes setmanes, es va anunciar el mes de febrer a la seu de TEISA a Girona, amb la presència del president de la Fundació Lluís Coromina, Lluís Coromina; el director-gerent de TEISA, Àlex Gilabert; el cònsol del Marroc a Girona, Mustapha El Yemli, i Mohamed El Amrani, president d’Azahara.

Llibre commemoratiu del centenari

L’empresa TEISA ha editat el llibre El passat es projecta en el futur i el futur es recolza en el passat, una publicació que commemora els cent anys de trajectòria de la companyia de transports. Coordinat pels periodistes Jordi Grau i Andreu Mas, la versió digital del llibre es va presentar en format digital durant la diada de Sant Jordi de 2020, mentre que l’edició en format paper s’ha publicat i distribuit durant el primer trimestre del 2021. Aquesta publicació del centenari té una vessant documental, però també és una mostra de diverses vessants artístiques com el dibuix, la pintura, l’escultura o la fotografia, entre d’altres, en la qual han participat diversos artistes de renom com Albert Serra, cabosanroque, Yurian Quintanas, Tino Soriano o Francesc Guillamet, entre molts altres. D’aquesta forma, el llibre El passat es projecta en el futur i el futur es recolza en el passat es caracteritza per ser una obra única, amb un disseny exclusiu i tot un seguit de continguts que tracten temàtiques com l’art, la mobilitat, els paisatges humans i urbans, la natura o la realitat interna de l’empresa centenària TEISA.

Escultura de Josep Ponsatí

Amb l’objectiu de crear una escultura que simbolitzés la commemoració del centenari de TEISA, l’empresa ha encarregat una obra artística i personalitzada a Josep Ponsatí, artista multidisciplinar resident a Porqueres. Amb la referència del títol del llibre commemoratiu dels cent anys d’història i la frase “el futur es recolza en el passat”, l’artista ha dissenyat una escultura que simbolitza, per una banda, dues mans en forma d’oratòria i, per l’altra, dues tes inclinades que es donen suport l’una a l’altra, i que representen els valors de la companyia de transports banyolina.

Patrocini de l’espai Garage Banyoles Slot

Durant l’any del centenari, l’empresa TEISA s’ha convertit en un dels patrocinadors del club d’scalextric Gargae Banyoles Slot, un espai social i educatiu gestionat per la Fundació Lluís Coromina. L’objectiu d’aquesta col·laboració és posar en valor el món del transport i de la mobilitat elèctrica, gràcies a la promoció d’un espai que potencia l’esport, l’educació, la ciència i la tecnologia.

Conveni amb l’arxiu comarcal del Pla de l’Estany

TEISA ha documentat el recorregut i els esdeveniments més rellevants dels cent anys de vida de l’empresa gràcies a la col·laboració de l’historiardor Joan Carles Salmerón. El mes de juliol de 2020, la companyia de transports va cedir en dipòsit a l’arxiu comarcal del Pla de l’Estany tot el seu arxiu històric, un recull documental de gran valor que ha passat a formar part de la propietat pública. L’acte simbòlic del mes de juliol va comptar amb l’assistència del president de TEISA, Lluís Coromina; el president del Consell Comarcal del Pla de l’Estany, Francesc Castañer, i l’historidor Joan Carles Salmerón.

Aquestes han estat les principals accions de de commemoració del centenari de l’empresa TEISA, que va haver de reprogramar les diferents activitats socials i culturals anunciades el passat 13 de març de 2020.